Spring naar inhoud

BURNOUT EN GELUK

Een vriend klaagde zijn nood bij me, was ingestort en vroeg raad. Hij zegt:
“Wat is wijsheid? Hoe pak ik me bij elkaar en doe wat ik moet doen zonder door te draaien?”
Ik schreef hem de mail die hieronder staat. Hij reageerde zeer enthousiast en schreef zelf een paar maanden later dat het hem erg geholpen had. Dus toen dacht ik: misschien helpt het anderen dan ook. Dus voor wie het allemaal te veel is:

1. Praat met iemand bij wie je echt je ei kwijt kan. Bij wie je kunt huilen. Dat is vaak iemand anders dan de mensen die je vaak ziet. Een vreemde werkt vaak nog het best. Allerlei mensen kun je dan aan denken: psycholoog, therapeut, maatschappelijk werker/ster, vriendin van een vriendin. Zelfs al is het een eind uit de buurt. Kwaliteit is belangrijker dan gemak in dit geval. En dan natuurlijk eentje waarvan je weet dat die goed is. Niet zomaar naar de ggz of zo.

2. Fundamentele beslissingen nemen. Liefst tijdens of vlak na dat gesprek. Veel van onze 'problemen' zijn gebaseerd op basiskeuzes die we niet goed meer overzien.
Keuze voor recht bijvoorbeeld. Je kunt onrecht niet uitstaan en wilt daarom (let op het woord 'daarom' het is vanzelfsprekend voor je) niet verliezen van een achterlijke 'etter'. Maar ben je bereid om een (tijdelijk) verlies te accepteren dan verandert er een hoop. Op den duur gaat ook dat over of verdwijnt die 'etter'.
Zo zijn er veel fundamentele keuzes die je maakt en die bepalen wat je op een dag doet, welk ritme je hebt. Dat kun je veranderen als je het basispatroon inziet.
Wat jij allemaal doet is geweldig maar zou je moeten doen vanuit een gezonde basis. Goede relatie, goede woonsituatie, gezond eetpatroon. Nu doe je alles met een slechte basis. Dat gaat zich wreken als je veel moet doen. Dus ofwel stevig snijden in wat je allemaal op je neemt, ofwel die basis verstevigen.

3. Er komt er nog een bovendrijven en dat is slaap. Daar kun je veel mee winnen. Als je goed slaapt kun je veel meer aan. Wakker worden als je wakker wordt dus (en dus niet door de wekker). Goed slapen kun je leren.
--Zo donker mogelijk
--Een vast patroon voor het slapen gaan. Zoals een half uur van te voren geen filmpjes of zo meer. hoogstens een rustgevend boekje (roman!).
--Geen koffie en chocola en veel thee of late maaltijd meer na een bepaalde tijd die je door ervaring leert of geleerd hebt. Dan is je maag rustig en kun je makkelijk in slaap vallen en niet door oververmoeidheid dus.

4. Ik bedenk nog een vierde: Ellende van anderen helpt geweldig.
Vooral als je kunt helpen. Ga naar een opvanghuis. Kijk hoe zij het hebben.
Praat met wat van die mensen (daklozen, weg-gerende moeder die geslagen werden door hun dronken echtgenoot (waar ze niet echt van genoot). Help eventueel, maar dat hoeft niet, praten is genoeg).

Nou dat lijkt me een leuk begin 🙂

Naschrift:
Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat de volgende dingen in deze volgorde van belangrijkheid( !) de mens het gelukkigst maken.
1 Slaap. 2 Sociale interactie. 3 Spiritualiteit. 4 Vrijwilligerswerk. 5 Flink bewegen.
Ik zat dus op de goede weg met mijn raad.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.