Spring naar inhoud

MIJN CARNIVORE DIEET EXPERIMENT

Ik eet tegenwoordig alleen nog maar vlees als tijdelijk experiment. Hoe kon deze ex-vegetariër zover komen?

Voornamelijk omdat ik vlak voor ik dat dieet 'ontdekte' nog maar 48 kilo woog (bij 180cm), er uit zag als een wandelend skelet en nauwelijks reserves had. Met eten moest ik super uitkijken want elke 'fout' werd afgestraft met diarree. Kortom mijn super gezonde manier van eten, veel fruit, groente en noten, werkte niet meer. Ik voelde me wel prima maar wist niet goed meer hoe ik weer een normaal gewicht kon bereiken. Al mijn pogingen, meer van dit of meer dan dat, hadden gefaald. Mijn spijsvertering kon gewoon niet veel voedsel aan, dacht ik.

In dat gewichts-dal stuurde een vriendin me een link naar een 'vreemd dieet'. “Ken je dit?” vroeg ze. Ik kende het wel van een filmpje van Jordan Peterson op YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=dayE7XNUiGk (11,5 minuten, zeer de moeite waard!)

Hij had zelf allerlei lichamelijke klachten, vooral depressie. Zijn dochter had na jarenlange strijd met allerlei ziektes (o.a. auto-immuun) in haar tienerjaren een heup en enkel vervanging moeten ondergaan vanwege artritis Ze ontdekte dat weglaten van bepaalde voeding haar beter deed voelen en hoe meer ze wegliet hoe beter. Zo kwam ze, al zoekende, op het carnivore dieet, alleen nog maar dierlijke producten eten, waarmee ze van al haar kwalen genas. Jordan probeerde het ook uit en ook bij hem verdween de depressie en hij had bovendien andere onverwachte verbeteringen (afvallen, spiertoename, beter slapen, helderder nadenken, enz.). Hij gaf toe dat het sociaal wat 'lastig' was maar voorlopig wogen de voordelen op tegen de nadelen.

Leuk experiment dacht ik toen maar als ex-vegetariër en, ooit, aspirant fruitariër en op dit moment 'weinig vlees' eter, dacht ik: dat is 1. totaal niet ecologisch 2. Niet ethisch als je dieren doodt terwijl je het niet nodig hebt en 3. Ik zie me dat al doen in deze samenleving. Net zoals het instinctieve eten al een 'bijna onmogelijkheid' is in onze samenleving zo lijkt me dit ook bijna onmogelijk en 4. Je moet vlees, vis en eieren dan eigenlijk rauw eten en dat maakt het al helemaal afschrikwekkend voor (de meeste) anderen in je omgeving. Eet je het 'bewerkt' dan krijg je daarvan op de lange duur kanker, althans dat nam ik aan. 5. En tot slot is het heel moeilijk om gezond, ecologisch vlees te krijgen. Kortom niets voor mij.

Ik zag dat het Jordan Peterson geweldig hielp maar zag het ook voor hem als iets tijdelijks. Als hij genoeg resultaat had zou hij wel weer veranderen van dieet.

Zonder het te beseffen had ik met al deze gedachten een 'gevoelsplaatje' rond vlees opgebouwd. Dat kwam omdat ik tijdens mijn periode van instinctief eten (2,5 jaar alles rauw en op geur en smaak kiezen) nooit echt goed rauw vlees kon verteren en zag het daarom als 'niet voor mij weggelegd'. Fruit en groente was toch ook prima? En af en toe een rauw eigeel voor de nodige B12 en een harinkje voor de omega drie vetzuren.

Maar omdat die vriendin het stuurde wilde ik er toch even serieus naar kijken. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat het als therapeutisch dieet gebruikt wordt, als soort laatste redmiddel bij zwaar depressieve mensen. En het werkt! Bovendien geneest het heel veel andere kwalen en ziektes. En er blijken hele groepen mensen bezig met dit dieet omdat het zoveel gezondheid oplevert. Ze voelen zich op dit dieet zoals ze zich nog nooit gevoeld hebben (behalve dan toen ze jong waren). Er was een link in het artikel naar een filmpje dat ik bekeek en ik werd steeds meer geïntrigeerd. Mijn aannames bleken niet te kloppen.

1. Het is heel goed mogelijk om ecologisch dieren te houden en zelfs de totale CO2 uitstoot negatief te laten zijn. Grasland is beter voor de grond dan gewassen als groente en graan. De grond blijft intact en spoelt niet weg en wordt niet over bemest. Bovendien is er meer dan genoeg grasland dat niet voor andere voedselproductie gebruikt kan worden. Verder kloppen er meer aannames in dit verband niet. Veel dingen die iedere vegetariër vele malen hoort en napraat (ik ook dus). Voor de liefhebbers; Dr. Peter Ballerstedt - 'Ruminant Reality: Diet, Human Health and the Environment' - YouTube
2. We hebben ze wel nodig. Het bekendste bewijs is onze behoefte aan vitamine B12 die vegani
sten als supplement moeten nemen. En ook de noodzakelijke Omega-3 vetten DHA en DPA, onmisbaar voor een goede opbouw van het brein, zitten alleen in dierlijke producten. Heem-ijzer (FE2+) dat goed wordt opgenomen door het lichaam idem dito. Het ijzer in planten (FE3+) moet door het lichaam eerst omgezet worden in heem-ijzer en dat kost weer energie.

Maar dat is theorie. Ik wist het ook uit eigen ervaring. Toen ik in Frankrijk anderhalf jaar lang op het instituut Montramé werkte waar mensen leerden instinctief te eten om beter te worden, zag ik dat genezing van ernstige ziekten bijna altijd met grote (rauw) vleesconsumptie gepaard gaat. Of eieren overigens. Ik zag een keer iemand 23 stuks eigeel wegwerken. Ook zag ik dat de twee kleine jongens van een medewerker, de enige kinderen die er ook woonden, altijd weer (rauw) vlees wilden. Iets wat toen 'getolereerd' werd omdat ze het immers instinctief kozen. Maar vlees was duur en zeker dat van de heel goede kwaliteit die op het instituut geëist werd. De jongetjes groeiden op tot gezonde mannen en daarmee lieten ze zien dat vlees een geprefereerd voedsel is voor de mens dat goed verteerd wordt.

3. Hoewel het dieet pas een paar jaar bekend aan het worden is blijken duizenden mensen al 'carnivoor' te zijn en het groeit als kool. Oh nee, het groeit de pan uit. Er zijn een paar mensen die het al tien jaar of meer doen en het blijkt dat dat prima kan. Zij blijken zich sociaal te kunnen redden. Waarom ik dan niet met mijn instinctief eten ervaring.
4. De 'carnivores', sommigen prefereren 'meat based diet' om niet in een hoekje geduwd te worden en geen uitzonderingen meer te kunnen maken op een feestje bijvoorbeeld,
eten het vlees niet rauw dus het dieet werkt prima met bewerkt vlees. En ik ben gewend haring en zalm en eigeel rauw te eten en bepaald vlees ook rauw dus dat is alleen maar een pree. De waarschijnlijke reden dat 'vlees' darmkanker veroorzaakt is de slechte gezondheidstoestand van de dieren die geslacht worden (hormonen antibiotica, pesticiden, hun slechte, onnatuurlijke voedsel), het vervolgens overmatig bewerken van dat vlees en mengen met allerlei kleurstoffen, conserveermiddelen, of het overmatig barbecueën, bakken, braden met goedkope plantaardige, ongezonde olie en dan weer het kruiden en met sausen eten. En vervolgens mengen met van alles en nog wat (groente, aardappelen, pasta) en tot slot een mierzoet toetje. Jagers/verzamelaars gedijen prima op hun vlees zonder dat ze hart en vaatziekten hebben of kanker. Ze eten het alleen of combineren het met gezond, schoon voedsel (meestal bladeren) zonder junk food.
5. Ook kwalitatief goed vlees kan ik wel vinden.

Ik leerde nieuwe dingen

Ik had altijd gedacht dat fruit geen anti-nutriënten bevat. Het wil immers gegeten worden. Ja, maar niet door elk dier. Bepaalde bessen zijn geëvolueerd om door vogels gegeten te worden en kunnen helemaal niet verteerd worden door mensen bijvoorbeeld. Andere soorten fruit weer door knaagdieren of vleermuizen. En weer andere zijn speciaal voor apen zoals wij. Kortom in de schil, van bepaalde vruchten zitten bepaalde stoffen die voor ons lastig te verteren zijn of de opname hinderen van de voedingstoffen erin. En fruit, vooral het tegenwoordige doorgekweekte, bevat nog maar weinig mineralen. In avocado's zitten oxalaten die, als je er veel van eet en dat kan met de dikke doorgekweekte soorten, zich ophopen in o.a. de nieren en de blaas. Ook bevatten vruchten alcoholsuikers die een licht laxatief effect hebben zodat de zaden sneller door de spijsvertering heen gaan en niet teveel 'aangevallen' worden door onze spijsverteringssappen en darmflora. Dus veel fruit eten laxeert lekker.
Niet dat ik nu geen fruit meer wil eten. Fruit blijft de veiligste voeding uit het plantenrijk.

Afweerstoffen
Met planten, die niet gegeten willen worden, gaan we een flinke versnelling hoger. Alle groene bladeren hebben los van doornen, zuren of harde omhulsels, vooral chemische verdedigingswapens die niet mis zijn. Ik leerde over phytaten, lectines, en de gaten in de darmwand die ze veroorzaken. Er zijn duizenden stoffen die ze gebruiken die ons problemen geven. Vandaar de raad om gevarieerd te eten zodat de giffen zich niet ophopen. En vandaar dat we heel gevoelig zijn voor bitter. Een waarschuwing.

Met zaden, bonen, granen en noten wordt het nog veel erger. Dat zijn de baby's die zwaar beschermd worden met hele harde schillen of, erger, met chemische kanonnen die vaak de opname van voedingstoffen (deels) onmogelijk maken zoals enzym remmers. Vandaar onze voorkeur voor wit brood en witte rijst en nog veel meer 'geraffineerd' spul dat weer heel andere nadelen heeft (bloedsuikerspiegel, diabetes...). De voornaamste giffen zoals arsenicum in de rijstschil en lectine in de tarweschil (behalve gluten bijvoorbeeld, dat in de kern zit en ook een lectine is) zijn er dan afgehaald. Kortom dit waren de stoffen waar ik niet meer mee overweg kon omdat ik ze in veel te grote hoeveelheden at om maar genoeg calorieën binnen te krijgen.

Vlees daarentegen heeft geen afweerstoffen als je het eenmaal 'te pakken' hebt gekregen. Vandaar de domesticatie van tientallen soorten dieren. Het is perfect voedsel.

Verder is plant eiwit inferieur aan vleeseiwit. Bij eenzelfde hoeveelheid eiwit zoals soja en vlees, heeft vlees een drie keer hogere gebruikswaarde voor het lichaam. Vlees heeft alle noodzakelijke eiwitten die we nodig hebben hoewel niet altijd in de juiste verhouding. Eieren hebben zelfs een 100% compatibiliteit qua eiwit verhouding. Dat eiwit kan dus voor 100% opgenomen worden. Bij plantaardig voedsel moet je combineren met eiwitten zoals het bekende één deel bonen op twee delen granen.

>>> Een leuke quote las ik van Shawn Baker (mijn vertaling) “Zou het niet geweldig zijn als er één enkel voedsel was dat geweldig smaakt, complete voeding is en spieropbouw en vetverlies oplevert?” <<<

Terug naar instincto

Kortom ik begon het voor mezelf te overwegen om het te gebruiken om weer aan te komen. Stoppen met al die giffen die mijn, in mijn jeugd verzwakte, vertering niet aankon en perfect voedsel gebruiken om al mijn tekorten weer aan te vullen.

Als ik eenmaal weer op gewicht ben en me sterk voel dan kan ik weer andere voeding introduceren. Een sterk lichaam kan immers best wel wat groente aan. 'Sterk' dan wel tussen aanhalingstekens omdat we voorlopig toch altijd ver van de natuurlijke kracht (van o.a. vertering) van wilde dieren en jonge mensen zullen blijven met onze cultuur-geschiedenis.

En indirect is dit experiment een weer terugkomen bij de instinctieve voeding, de gouden standaard waar ik mijn eet-avontuur mee begon. Ik ben 'ziek' en zoals andere zieken die het instinctieve dieet in wanhoop uitprobeerden, heb ik veel vlees nodig om een doorbraak in mijn ziekte te bewerkstelligen. Daarna ga ik weer 'op instinct' kiezen wat ik nog meer aantrekkelijk vind en goed kan verteren. Meer vrijheid kortom.

Wat ervaar ik

Ik ben nu twee weken bezig en, zoals de meeste mensen ervaren, is het een hele omschakeling met voor bijna iedereen andere problemen. Af en toe wanhoop ik dat het me niet gaat lukken. Ik kan maar heel weinig vlees aan en heb dus continue maar heel weinig energie. Ik slaap soms wel 12 uur op een nacht en dan nog twee uur 's middags. Soms voel ik me heel kalm en voldaan, goed gevoed, dan weer heb ik een fout gemaakt zoals een stukje kaas gegeten (wat toegestaan wordt maar waar ook voor gewaarschuwd wordt, dat niet iedereen dat kan hebben) en heb ik een hele dag diarree.

Anderzijds zie ik dat het werkt. Ik had vanaf de tweede dag een prima ontlasting en bijna geen scheten meer. Mijn plasstraal is sterker. Mijn buik is vaak prachtig plat. Ik moet mijn riem een gaatje verder insteken. Mijn snakken naar 'iets zoets' (fruit vooral) wordt minder, ik heb het gevoel dat ik beter gevoed ben ondanks dat ik nauwelijks energie heb. Ik slaap vaak rustiger en heb af en toe heel heldere momenten. Mijn handschrift is rustiger en beter. Vergeleken met de mensen die ik volg (er is een fakebook groep) doe ik het erg goed. Zij hebben veel last van 'detox' wat ik zelf maar al te goed ken van toen ik overschakelde op 'rauw'. Ze zeggen dat je het minstens een maand moet proberen voor je enige conclusie trekt. En voor sommigen duurt de overgang vele maanden. Maar het resultaat, zeggen ze, is het allemaal waard. Ik ben benieuwd hoe het met mij gaat.

Vragen van een vriend
Een vriend vroeg me wat ik dan zoal eet. Hier zijn vragen en mijn antwoorden.

Wat eet en drink je dan precies de gehele dag door?

Vlees dus, haha. Nee, serieus: dat is nog moeilijk te zeggen omdat ik nog 'in de overgang' zit.
Ik zit na een paar dagen op 100% vlees. Ik heb eerst 'tussendoor' nog wat klappers en vruchten opgemaakt en nog wat salades gegeten om tenminste wat in mijn maag te hebben. Ik kon namelijk maar zo weinig vlees op. En nog steeds overigens.
Ik moet leren genoeg vlees te verteren en dat kan wel een paar weken tot maanden duren. Tot die tijd heb ik weinig energie en slaap ik meer, ook tussendoor.
100% van één vleessoort die je goed bevalt (meestal rundvlees hoor ik) is het doel om weer helemaal schoon te worden en dat een maand te doen.

Daarna kun je dan weer andere dingen introduceren zoals eieren of varkensvlees of zuivel of zelfs groenten om te zien hoe je die verdraagt. Het is dus eigenlijk een eliminatie dieet.
Nu zijn er wel allerlei mensen in die groep die gewoon 100% vlees blijven eten, vooral gras gevoed, vrij rondlopend rundvlees is favoriet (het heeft de beste omega-3 omega-6 vet verhouding) omdat het ze zo goed bevalt.
Mijn ideaal is en blijft instinctief eten. Dus dat vlees op den duur via instinct gaan kiezen. Maar kan best zijn dat ik dan nog weinig groente en noten of zo verdraag. Ik neem aan dat ik dan wel weer vruchten ga eten.
Oh ja, drinken is alleen water en 'bone broth', botten bouillion dus.

Eet je dan vooral rauw vlees of gebakken?

Ik meng. Ik probeer uit. Ben aan het experimenteren met allebei. Rauw vlees kost vreselijk veel kauwenergie en ik heb al zo weinig energie... Maar rauw heeft toch mijn voorkeur.
Theoretische voorkeur weliswaar maar het is ook makkelijker verteerbaar zeggen ook sommigen van de groep. Anderzijds: rauwe zalm glijdt er makkelijk in. Dat is een van mijn favorieten nu (maar erg duur). Ik verheug me op de Hollandse haring!

Olie is ook plantaardig dus bakken zou alleen in dierlijk vet kunnen?

Inderdaad. Ook daar experimenteren. Boter bevalt niet goed. We gaan varkensvet en koeienvet proberen.

Mag je wel zuivel producten zoals kaas, yoghurt en boter eten?

Ja, mag de eerste tijd in de overgang maar wordt niet aanbevolen. Bij redelijk wat mensen valt dat niet goed. Ook bij mij. Ik probeerde een keer een hele goede yoghurt uit maar kreeg prompt weer diarree, Ook een stukje oude kaas betekende vele bezoeken aan het toilet. Iets overigens wat ik sinds het begin van het experiment niet heb gehad. Ik heb vanaf het begin steeds hele 'goede' ontlasting en al een aantal andere voordelen zoals geen opgeblazen buikje meer.

En wat soort vlees eet je dan? Vooral kip of allerlei soorten vlees?

Ik probeer van alles uit. Kip, varken, rund en vis, vooral garnalen, bevallen tot nu toe het best. En (heel kort) gekookte lever is erg lekker (maar ging later vervelen). Bison bevalt niet en lam en geit vind ik maar zozo.

Ik ben heel nieuwsgierig omdat ik mij het moeilijk voor kan stellen hoe je dan eet.

Ik ook, vandaar dat ik voortdurend op zoek ben. Het is wel een hele grote omschakeling voor een fruiteter. Ook in de winkel, boodschappen doen is totaal omdenken en niet verlegen zijn.

En wil je het een tijdje uitproberen en als het goed bevalt permanent gaan doen?

Nee, ik wil niet voor altijd 100% vlees gaan eten. Tenzij ik straks niet anders meer kan vanwege gezondheid maar dat lijkt me sterk.

Voor de dieren is het minder fijn, dan zouden er nog extreem veel meer van die mega stallen bij moeten komen hèhè.

Daar wordt in de betreffende fakebook groep vaker over gesproken. Het drukt je juist op het feit hoe fout we met dieren omgaan. Het is zeker duurzaam te doen. Er zijn allerlei pioniers, boeren dus, die vrij grazende gezonde dieren houden en die een negatieve CO2 uitstoot hebben. Dat ligt eraan hoe je met de grond, de mest en nog meer factoren omgaat.

In een tweede uitwisseling stelt hij nog wat vragen:

"Maar we zijn van oorsprong toch geen vleeseters?"

Dat ligt eraan wat je met 'van oorsprong' bedoelt. Als je ervan uitgaat dat we van de voorouder van de Chimpansees en de Bonobo's afstammen dan stammen we af van voornamelijk fruiteters. Maar onze darmen zijn in die 6 miljoen jaar veel en veel korter geworden, meer lijkend op darmen van vleeseters. Ook allerlei andere fysiologische veranderingen wijzen erop dat we prima aangepast zijn aan een vleesdieet. Bovendien wijzen archeologische onderzoekingen erop dat we vlees of aas of in elk geval 'dierlijke eiwitten' eters zijn geworden gedurende een heel lange periode van onze evolutie. Kortom we zijn alleseters en prima aangepast op een vleesdieet. Blijkt ook uit de praktijk.
Weet je, onlangs bedacht ik me dat veganisten in veganistische restaurants altijd weer die vlees-imitaties zoeken.
Ik neem aan dat je wel eens een kaart van een veganistisch restaurant hebt gezien. Heel bizar: seitan vlees, soja gehakt, groente burgers.... Het lijkt wel een instinct, haha. Veganisten op zoek naar vleesrecepten van soja. Ga naar een willekeurig veganistisch restaurant en je ziet een grote afdeling met nagemaakte vleesgerechten.
Wat ook interessant is is dat veganisten heel vaak 'stiekem' kaas eten. Kaas blijkt een hele grote verleiding voor ze. Ik naam aan vanwege een instinctieve behoefte aan de ingrediënten. Het is hoogwaardig voedsel en dat weet het lichaam uit ervaring. En bovendien is het geen 'vlees'.
En nog wat: India is dan wel vegetarisch (heel groot deel) maar heeft de in verhouding grootste koeienstal ter wereld vanwege de melk die overal wordt gedronken en verwerkt. Toch weer die dierlijke eiwitten...

"Je hebt het over vlees maar je eet ook eieren..."

Vlees' is een kwestie van terminologie. Om niet steeds 'dierlijke eiwitten' te zeggen. Soms gebruiken we dat om vlees van vis te onderscheiden en soms zeggen we vlees als we dierlijke eiwitten bedoelen.
In de groep noemen de vleeseters zich 'carnivores', carnivoren dus. Dat is duidelijker. Ze eten ook eieren met spek bijvoorbeeld. En ik dus ook nu. En soms zelfs kaas en slagroom (ik na mijn kaas debacle niet meer, dat bevalt me niet).

UPDATE VLEES-EXPERIMENT
Na een paar dagen overgang en 16 dagen alleen maar vlees heb ik besloten een stap terug te doen. Ik krijg het niet voor elkaar. Ik ben continue moe en daar zit geen verbetering in. Toch voel ik me goed en zie een aantal verbeteringen en als ik de verhalen lees in de fakebook groep dan mag ik heel blij zijn dat het zo goed gaat. Ze berichten van diarree, slechte adem, slaapproblemen, uitslag, continue snakken naar iets zoets, kortom detox. Dat heb ik allemaal al ooit gehad. Maar het zou de moeite waard zijn. Net als stoppen met roken. In zo'n geval zeggen ze: nog even volhouden en dan komt het.

Maar ik krijg niets gedaan en voel me al twee weken continue moe, moe, moe. Bij alles moet ik me ertoe zetten. En dan heb ik alle tijd aan mezelf (geen baan of zo)! Zelfs zwemmen in het zwembad wat ik regelmatig doe, gaat moeizaam en daarna wankel ik uit het water. Ik ben ondertussen een kilo afgevallen in plaats van aangekomen. Wat normaal is, zeggen ze, als je overschakelt op vetverbranding. Dat heeft met de waterhuishouding te maken.

Ik trek de conclusie dat ik niet genoeg vet kan verteren om energie te maken. Als ik nu een kleine verbetering zag maar als ik eerlijk ben wordt de vermoeidheid alleen maar erger.

En het ergste is: ik heb gewoon geen zin om iets te eten wat alleen maar zwaar valt. Niet dat ik vlees niet meer lekker vind, maar ik denk steeds aan lichtere dingen die ik wel kan verteren, voornamelijk vruchten, noten of een salade.

Een raad die ik kreeg was bottenbouillon te drinken. Dat deed ik al maar deed het toen iets vaker en dat hielp maar een beetje. Valt ook zwaar. Ook zeggen ze lipase te slikken, het enzym dat vet verteert. Maar dat is in Indonesië niet meer te krijgen sinds er een schandaal was met enzymen die allemaal varkensmoleculen bevatten. Niet 'halal' dus. Het enige enzym dat ik nog kon vinden is een enzym.... zonder lipase. Ox bile (ossengal) wordt ook aangeraden maar daar hebben ze hier nog nooit van gehoord. HCL tabletten (maagzuur) is ook niet te krijgen maar daarvan heb ik gelukkig een voorraadje vanuit Nederland. Dat schiet dus niet echt op.

Ik ga nu voorlopig terug naar Instincto. 'S ochtends vruchten naar smaak en zo, koolhydraten dus en dan daarmee uiterlijk stoppen rond 12 uur. Vanaf die tijd tot 5 uur als ik het kan niet meer eten en dan daarna alleen maar vlees of beter: dierlijke eiwitten.

Twee dagen later: het is alsof de zon weer schijnt. Ik heb na een dag veel vruchten weer energie als vanouds. Wat een ongelooflijk snelle verbetering. Maar ook de scheten zijn er meteen weer en wat andere 'oude' gevoelens. Ik kijk uit naar voortzetting van het experiment maar weet nog niet hoe.

Weer een dag later: Ik heb net een post gelezen in de groep van een Indiër die ook 'de richtlijnen' had gevolgd. Dat kon ik sowieso al niet, eten tot je verzadigd bent, dan lag ik daarna meteen op bed.
Hij had het zes maanden lang keurig gedaan en was alleen maar dikker geworden en teleurgesteld. Hij besloot toen zijn gevoel te volgen en geen vet vlees meer te eten. Het bleek toen dat hij dat fijn vond op werkdagen en veel en veel minder at (vooral minder calorieën). In de week-einden (als hij dus de tijd had) kreeg hij weer trek in vet vlees/vis en dan 'at hij bij'. Dus toch weer instinct, haha. En in de twee maanden daarna verloor hij het meergewicht en kwam zelfs op zijn 'ideale' gewicht uit.
Goeie les om je gevoel te volgen. Dat zie ik nu als mijn volgende project. Dit vlees-experiment veel meer op gevoel gaan doen. Heel goed op mijn lichaam letten. Wat vraagt het en vindt het fijn.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/diagnosis-diet/201904/the-carnivore-diet-mental-health

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.